
Elde ettiği bilgiler, sadece söylentilerin değil, Rizeli STK’ların da il sınırları içinde kalan tepkileri ve takipleri ile konuya ilgisiz kaldığını ortaya koydu.
Ne bir ziyaret, ne bir resmi talep… Rize adına hiçbir STK temsilcisi veya temsilcileri havayolu şirketlerinin kapısını çalmamış. İşte Kaçar’ın araştırma sonucu elde ettiği veriler;
Rize’nin Uçuş Gerçeği: Söylentilere Değil, Verilere Bakalım!
Muhammet KAÇAR – Gazeteci
14 Mayıs 2022’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev tarafından hizmete açılan Rize-Artvin Havalimanı, kısa sürede Doğu Karadeniz’in gözbebeği haline geldi. Açıldığı günden bu yana yıllık yolcu sayılarıyla rekorlar kırdı. Ancak ne hikmetse, bu gurur kaynağı yatırımı sürekli “uçuş yok, sefer az, fiyat yüksek” diyerek eleştirenler var.
Olumsuz hava koşullarında yaşanan yönlendirmeleri bile “Trabzon’un etkisi” diye yorumlayanlar, yıl başında planlanan kış uçuş takvimini “Rize’de sefer azalttılar” şeklinde çarpıtanlar var. Oysa mesele ne bürokrat ne bakan, tamamen teknik ve operasyonel gereklilikti.
Uçuşlarda planlı sezon değişikliklerinde “Rize’yi mağdur ettiler” diye yaygara yapanların hiçbiri konuyu araştırma zahmetine girmedi; biz ise gerçeği yazmayı görev bildik.
Bilmeden konuşmak kolay…
Ama bu kadar bilgi kirliliği içinde susmak da doğru değil.
O yüzden gelin, doğruları bir kez de rakamlarla anlatalım.
Havalimanına değil, bilgiye inin!
Rize-Artvin Havalimanı’nın en sık dillendirilen “sorunu”, sözde azalan seferler ve yüksek bilet fiyatları… Hâlbuki Türk Hava Yolları (THY)’nin resmi verileri her şeyi apaçık ortaya koyuyor:
- Rize’den İstanbul’a ortalama bilet fiyatı: 60.9 dolar
- Trabzon’dan İstanbul’a ortalama bilet fiyatı: 71 dolar
Yani Rize’den uçmak Trabzon’a göre daha ucuz.
Üstelik THY, Rize uçuşlarından 11,8 milyon dolar zarar etmesine rağmen seferleri azaltmamış.
Peki ne olmuş?
Ocak–Ağustos döneminde 212 bin 500 yolcu Rize’den İstanbul’a uçmuş.
Uçakların doluluk oranı %81’de kalmış.
Aynı dönemde Trabzon’da 434 bin yolcu taşınmış, doluluk %84.
Yani Rize uçağını dolduramamışız bile!
Seferler kaldırılmadı, planlama yapıldı
Yaz sezonunda haftalık 26 İstanbul seferi yapan THY, doluluk oranlarının %71’e düşmesi nedeniyle 29 Ekim sonrası kış tarifesinde seferleri 21’e çekti.
Bu, “seferler kaldırıldı” değil; yıllık operasyon planlamasıdır.
Yaz döneminde yolcu sayısı artınca sefer sayısı da yeniden artacak.
Ama bizde ne oluyor?
Birileri hemen “Rize’yi unuttular”, “Trabzon’a kaydırdılar” diye bağırıyor.
Hayır efendim, bu ülkenin milli havayolu Rize’yi de Artvin’i de unutmuyor.
Unutan, araştırmadan konuşanlar.
Geç saat seferi tartışması
Evet, İstanbul’dan Rize’ye uçuşların erken bitmesi gerçek bir sorun.
Ama THY bu konuda çalışma başlattı.
Neden geç bitmiyor derseniz, Artvinli yolcuların da bu duruma itirazı var.
Geç saatte inen uçağın ardından iki saatlik karayolu onları zorluyor.
Yani mesele sadece Rize değil, Artvin’in coğrafi gerçeği.
Ama Rize’de bu konuda konuşan çok,
THY’nin kapısını çalıp çözüm isteyen yok!
Sadece Vali ve Belediye Başkanı bu süreci takip etmiş.
Kendini “eşraf” ilan edenlerin sesi çok çıkıyor ama icraatı sıfır. Kalkıp THY’ye gitmeye zahmet etmemişler, bırakın gitmeyi bir arayıp bu durum ne diye bile sormamışlar!
THY’ye haksızlık yapmayalım
Rizeli bir hemşehrimiz Bilal Ekşi’nin genel müdürlüğünde THY, son 20 yılda “butikten zirveye” tırmandı.
2003’te 65 uçakla dünyada 35. sıradaydı; bugün 507 uçakla 9. sırada!
Günde 8 bine yakın çalışanıyla uçakları dünyayı 71 kez dolaşıyor.
132 ülkeye kadar uzanan dış hat ağıyla dünyanın sayılı havayollarından biri.
Bu dev organizasyon Rize’ye zararına uçuş yaparken hâlâ “sefer az” diye bağırmak, sadece emeğe haksızlık değil, şehre de kötülük.
Bakın bunu şöyle bir örnekleme ile daha net anlatalım.
Türk Hava Yolları benzer uçuşlar olan İstanbul–Trabzon hattında ortalama 71 dolar seviyesinde, İstanbul–Viyana hattında ise yaklaşık 150 dolar seviyesinde bilet fiyatı uyguluyor.
Bu tablo, millî havayolu markamız THY’nin dış hatlardan elde ettiği geliri, iç hat seferlerini sürdürülebilir kılmak için sübvanse ettiğini açıkça gösteriyor.
Pegasus’a da bir çift sözümüz var
Pegasus, dış hatlarda %17 büyürken, iç hatlarda sadece %3 büyüme göstermiş.
Yani “yurt dışı kâr getiriyor, iç hat getirmiyor” bahanesiyle vatandaşını ikinci plana atıyor.
THY zararına uçarken, Pegasus yurt dışına uçup kâr ediyor.
Bu şirkete bunca dış hat izni verilirken neden iç hat şartı koşulmuyor?
Bu da sorgulanmalı.
Sonuç: Rize’ye En Büyük Kötülüğü Cehalet Ediyor
Gerçekler ortada.
Rize-Artvin Havalimanı, bölgeye değer katıyor.
Ancak bazıları hâlâ eline mikrofonu alıp, “Sefer az, fiyat yüksek” diyerek dezenformasyon yapıyor.
Rize’ye en büyük kötülüğü araştırmadan konuşan, duyduğunu doğru sananlar yani cehalet ediyor;
Kamuoyu doğruyu bilmek zorunda.
Rakamlar yalan söylemez.
Bu resmi verilerden sonra hâlâ “seferler yetersiz, fiyatlar yüksek” diyenler, gerçeğe değil algıya hizmet eder.
O nedenle Rize’deki kamu ve STK temsilcilerimiz, havayolu şirketlerinin kapısını çalmalı, konuyu yerinde takip etmelidir.
Şunu da ekleyelim.
Erzurum, Erzincan, Ordu, Elazığ gibi bazı ilerin yetkilileri ve STK temsilcileri Rize-Artvin Havalimanı’nda seferlerin kendi illerine göre daha yüksek olduğunu belirterek Rize’ye ayrıcalık tanındığı öne sürüyor, havayolu şirketlerinin kapısını aşındırıyor!
